Att resa med bebis – Amanda Panahi

Amanda Panahi

Att resa med bebis

Packning:

Jag hade packat ner alldeles för mycket kläder till Chloé. Misstaget jag gjorde var att ta med en massor av fina klänningar och tajta bodies. Dagtid hade hon blöja eller något luftigt, exempelvis blus. På kvällarna sov hon i vagnen och hade såklart pyjamas, så alla fina kläder var helt onödigt.

·      Luftiga kläder i bomull.
·      Bad/uv-kläder och solhatt.
·      Badblöjor.
·      Ett helt gäng pyjamas.
·      Resevagn körde vi på och funkade utmärkt for oss. Vi hade med babyskydd då det väldigt sällan finns.
·      Många filtar i olika tjocklekar.
·      Favoritleksakerna var såklart med.
·      Gröt hade vi med oss och ett gäng klämmisar.
·      Vi köpte blöjor, tvättservetter, ”klämmisar” i Miami, kolla upp hur utbudet är i landet ni ska till.

Flygresan:

En läxa vi lärt oss inför nästa långresa; finns det kvällsflyg är det att föredra. Resan till Miami var heeela dagen, det gick väldigt bra men hon var vaken i stort sett hela tiden, vilket innebar noll vila för oss. Jag tror det är bra inför första långresan med bebis att ställa in sig på att det inte blir en lugn stund, inget somna framför en film som förr, haha.

·      Vi packade ner ett gäng ombyten i olika tjocklekar.
·      Ett gäng leksaker (som inte låter för mycket).
·      Ladda ner exempelvis en Babblarna app så ni har tillgång till det offline, kan vara bra när ni gått runt flyget ex antal gånger och leksakerna inte är roliga längre 🙂
·      Filtar, tvättlappar och självklart ett gäng blöjor.
·      Vi bokade en baby basket (en liten säng till bebisen alltså), alla flygbolag har inte det men kolla upp det när resan är bokad, dock är de inte så stora och jag skulle säga att det funkar upp till 6-7 månader.
·      Mat till resan såklart.

Semestern:

·      Jetlag var faktiskt inget stort problem för lillan, när vi landade i Miami var det hennes sovtid men då var det så mycket som hände (stor flygplats, mycket att spana på), hon höll sig vaken länge och egentligen var första natten den enda där hon vaknade och inte ville somna om. Vi lurade henne med hjälp av ljuset, hon sov mellan 2-3 gånger per dag (allt från 30 min till 2 h), vaknade en hel del på nätterna men somnade om med napp eller amning. Vi har ju som sagt inte stenhårda rutiner hemma, det hjälpte nog i det här fallet.
·      Räkna inte med att det är som förr för då blir ni besvikna. Jag läste 180 sidor av min bok.. brukar läsa 4-5 böcker, haha. Det var mycket lek, bad och försöka somna bebis. Men det var min bästa resa någonsin, för allt har fått en ny mening, underbart att se vår lila älskling ha roligt. Dessutom uppskattar jag de små sakerna på ett annat sätt, ett dopp i havet som tidigare bara varit en liten del av en dag blev nu något betydelsefullt, ett glas vin när solen började gå ner, ja allt jag tidigare tagit för givet på semestern när det bara var vi två är nu en lyx.
·      Arbetar ni eller er partner mycket (som min man) är det perfekt att åka till USA, på grund av tidsskillnaden lugnar ju allt ner sig efter lunch och på eftermiddagen sover Sverige, vilket för min man betydde inga mail eller samtal. Toppen!
·      Eftersom lillan är så liten behövde vi inte ta hänsyn till henne när vi bokade restauranger, hon sov i vagnen och vi kunde njuta av middagar på tu man hand. Vi gick inte till några “barnvänliga” ställen men alla var så hjälpsamma och vi fick alltid bra bord, verkligen inte som i Sverige när man känner sig i vägen, det gjorde liksom ingenting att kyparen behövde gå runt vagnen. I framtiden kommer vi försöka fortsätta äta på restauranger som passar oss men förstår såklart att det blir mer knivigt. Också en anledning att åka till den här tidzonen, barnen är pigga på morgon/dag och sover på kvällen. Åker ni till exempelvis Thailand får ni nog räkna med en kvällspigg bebis några dagar, då kan det ju vara bra att ta med något kvällsplagg 🙂
·      Vi valde att försöka gå till alla restauranger, det är väldigt jobbigt att släpa runt på babyskydd och vagn, dessutom att behöva lyfta ur en sovande bebis och in i en bilstol på kvällen är inte optimalt alls. Vi gjorde det några gånger och det blev inte bra, hon vaknade ofta ledsen och var svår att somna om. Miami kändes tryggt och vi gick relativt långa sträckor, hon sov så det var inga problem.
·      Varje dag sa jag till mannen att jag skulle locka håret på kvällen, tror ni att jag hann det någon kväll.. NEJ. Att prioritera sådant mitt i kvällsmål/nattning var bara helt att glömma. Bra att veta så slipper jag släpa med sånt nästa gång, haha. Jag är en person som gillar komfort men gör mig gärna lite extra snygg och tar på ett par klackar när tillfälle ges, inte optimalt när man ska gå med vagn men det löste jag genom att gå i flipflop och ha klackisarna under lillans vagn 🙂

För att summera det hela, att åka med bebis fungerade väldigt bra, runt 6 månader känns som en bra tid. Nästa långresa för oss är Sydafrika i höst, då kommer lillan förmodligen springa omkring, det blir en helt ny typ av resa det. 🙂

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!